Waarom een electrische sloep?
Het begon allemaal met de interesse voor electrische voortstuwing. Ik heb voorheen meer met het
inbouwen van electrische aandrijving te maken gehad en daar begon het vonkje over te springen.
De voorheen ingebouwde installaties liepen niet helemaal vlekkeloos (sloepen waren te zwaar).
Het afstemmen van gewicht, vermogen, stroomvoorziening e.d. moet nauwkeurig gebeuren voor
een geslaagd eind product. Er werd besloten het hele elctrische verhaal te vergeten en terug te
gaan op de oude vertrouwde dieselmotoren.
Ik moest steeds weer denken aan dat gevoel van de rust om je heen wanneer je even wilt
genieten van de stilte en de natuur om je heen. Het enige waar je je aan kan storen is het
gekabbel van de golven tegen het voorsteven of een eend die zijn verhaal vertelt. Het bleef mij
natuurlijk in mijn hoofd zitten en ben daarom zelf aan de slag gegaan. Één ding stond vast de boot
moest niet te zwaar worden. Een eis van mij zelf was simpel mooi en praktisch, niet al te groot
maar wel ruim en sprekend voor zich. Na ideeén uitwisselen met de tekenaar is deze overnaadse
sloep eruit gerold gebouwd van aluminium.
De electromotor is van het type pod en hangt onder de boot en is rechtstreeks verbonden aan het
roer waardoer de sloep snel reageert op het roer.
Technische gegevens
Sloep
- Lengte 6,30 M
- Breedte 2,20 M
- Diepgang 0,45 M
- Gewicht 650 kg
Motor
- aantal kW 4,3
- gewicht 30 kg
Accu
- 48 V 400 A
- gewicht 615 kg