De rust van electrisch varen

   Waarom een electrische sloep?


  Het begon allemaal met de interesse voor electrische  voortstuwing. Ik heb voorheen meer met het

  inbouwen van electrische aandrijving te maken gehad en daar begon het vonkje over te springen.

  De voorheen ingebouwde installaties liepen niet helemaal vlekkeloos (sloepen waren te zwaar).

  Het afstemmen van gewicht, vermogen, stroomvoorziening e.d. moet nauwkeurig gebeuren voor

  een geslaagd eind product. Er werd besloten het hele elctrische verhaal te vergeten en terug te

  gaan op de oude vertrouwde dieselmotoren.


  Ik moest steeds weer denken aan dat gevoel van de rust om je heen wanneer je even wilt

  genieten van de stilte en de natuur om je heen. Het enige waar je je aan kan storen is het

  gekabbel van de golven tegen het voorsteven  of een eend die zijn verhaal vertelt. Het bleef  mij

  natuurlijk in mijn hoofd zitten en ben daarom zelf aan de slag gegaan. Één ding stond vast de boot

  moest niet te zwaar worden. Een eis van mij zelf was simpel mooi en praktisch, niet al te groot

  maar wel ruim en sprekend voor zich. Na ideeén uitwisselen met de tekenaar is deze overnaadse

  sloep eruit gerold gebouwd van aluminium.


  De electromotor is van het type pod en hangt onder de boot en is rechtstreeks verbonden aan het

  roer waardoer de sloep snel reageert op het roer.


 

                   

   Technische gegevens

       Sloep

    - Lengte       6,30 M

    - Breedte      2,20 M

    - Diepgang    0,45 M

    - Gewicht      650 kg

 

       Motor

    - aantal kW  4,3

    - gewicht      30 kg


       Accu

    - 48 V 400 A

    - gewicht    615 kg